Fost-a şi al 20-lea FITS

Şi al 6-lea pentru mine. Un FITS foarte vesel, aş zice, poate unul cu prea multe spectacole de dans, unele care chiar nu s-au prins de gusturile mele, dar în ansamblu o ediţie foarte veselă. Multă culoare şi multe zgomote de tobe pe străzi, mulţi sibieni scoşi din casă, spectacole de stradă ce-au revenit la Sibiu, altele ce-au surprins pentru prima oară, îngeri şi-un carusel imens în aer în Piaţa Mare, flăcări simetrice, zmeie şi sunete rupte din folcor şi prinse pe ritmuri de jazz, cupidoni imprudenţi, călăreţi şugubeţi, picioroange colorate…

IMG_9075

Am reuşit să văd o mulţime de spectacole şi să mă deconectez cu totul de lumea mea. Veselia festivalului s-a terminat odată cu singurul spectacol care m-a făcut să plâng. Acela la care n-am reuşit să intru, dintr-o întâmplare neînţeleasă. “Un tramvai numit Popescu”, spectacolul pe care-l vânez de ani buni şi la care mi s-a promis că voi ajunge cu următoarea ocazie. Spectacolul începe în drum spre Răşinari, peste drum de cimitir, aşa că n-a fost nimic dubios pt cei care au trecut pe acolo şi au văzut o domniţă plângând lângă cimitir, în timp ce restul ce au fost şi ei “respinşi” de tramvai mergeau spre casele lor.

Sibiul m-a făcut să mă înveselesc repede, pentru că întorcându-mă spre gazde, pe nişte străduţe rătăcibile, într-o căldură sufocantă, am simţit miros de mare. Cu siguranţă au fost pescăruşii responsabili pentru asta, înnaripatele de care mi-era dor. Şi n-a fost prima dată când m-am simţit ca la mare în aceste zile, doar de cel puţin două ori am fost condusă de pescăruşi spre casă după ce m-a prins răsăritul la Clubul Festivalului. Dincolo de muzica teribilă pe care nici anul trecut n-am înţeles-o, şi cunoştinţele dragi din anii trecuţi, am reuşit anul ăsta să cunosc mai îndeaproape nişte fiinţe pe care le admiram în spectacole.

IMG_9691

M-a îmbogăţit această ediţie numită de organizatori “matură” a festivalului. M-a bucurat prezenţa lui Eugenio Barba şi descoperirea lui Rodrigo Garcia. Dar şi deschiderea balerinei magnetice, cu care am reuşit să iau legătura pentru un material. M-au surprins cei care m-au îndemnat să scriu şi altceva, precum Bruno, băiatul ajuns din Portugalia cu polonezii ce cântă la altă masă.

Am alergat şi-acum, ca în anii trecuţi, de la un spectacol la altul. Mi-au plăcut mult cele din miez de noapte, de la Sala Studio, sunt mereu intime, mereu mai aproape de spectatori. M-au speriat spectacolele de dans de la Casa de Cultură şi m-a amuzat, printre altele, un spectacol pentru copii de la Gong. Câteodată se cere las chestiile profunde şi complicate pentru altădată şi prefer să stau să râd de nişte glume simple, pentru o energie soră cu inocenţa copilăriei.

Din păcate, cred că şi anul ăsta spectacolul cu cel mai mare public a fost focul de artificii de la final. Se călca lumea în picioare pe străzi. S-au lovit oameni cu maşini şi invers. Am căutat cu disperare o străduţă mai liberă dinspre Piaţa Mare spre teatru, dar zadarnic. Până la urmă am ales Mitropoliei, iar din toată mulţimea aia de oameni, când am trecut pe lângă biserică, m-am oprit să văd dacă-şi face cineva cruce. În stânga nimic, dar pe când să-mi pierd speranţa, în stânga, un puştan de vreo 17 ani şi-a făcut trei cruci, în timp ce în mâna stângă ţinea strâns o doză de bere.

M-am întors la Cluj cu un fluture în gât, nu degeaba era invazie de fluturi la Sibiu, cu aceeaşi senzaţie care mă cuprinde când mă lovesc de realitate, cu o semi depresie justificată şi cu starea că aş fi trecut prin ceva ireal. Aşa e când te laşi cuprins în întregime de alte lumi. Aştept cu alte gânduri acum ediţia de anul viitor (6-15 iunie), pentru a mă rupe din lumea mea şi a umple de noroc:

Cea mai ascultată piesă la clubul festivalului, postată aici pentru satisfacerea deja instalatei nostalgii.

Diana Written by:

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *