Paul Cristian Cordoş este un tânăr artist clujean care face minuni decorative din sârmă: umeraşe personalizate, diverse suporturi – pentru bijuterii sau fotografii, cărţi de vizită sau eşarfe, semne de carte, logo-uri şi suveniruri. Poate fi numit şi “creative wire artist”, iar tot ce face el poate fi găsit şi achiziţionat de la Art Bending Studio, studioul său independent şi numele sub care măiestreşte sârme de tot felul, pentru toată lumea. Prin intermediul studioului său, Paul colaborează cu fotografi şi organizatori de evenimente din întreaga ţară.
A studiat design interior la Şcoala Populară de Artă “Tudor Jarda”, dar şi administraţie publică la Sibiu. S-a plimbat destul de mult prin lume, îi place să meargă prin localuri să guste diferite mâncăruri şi băuturi, să-i privească pe cei din jur. Îl pasionează şi curentul “rat-look”, care e diferit de vintage prin faptul că se referă la obiecte vechi, dar nu şi recondiţionate.
A început cu handmade – îl pasionează încă din clasa a patra, când modela chipuri în lut. Mai în serios, a început de opt ani, iar în 2007 a fost implicat într-un proiect de colaborare cu un designer şi grafician pentru realizarea unor corpuri de iluminat. Din 2010 se axează pe wire bending şi one line design.
Ce face Paul diferit? Pe lângă abordarea atipică a acestui segment al artizanatului, în ceea ce priveşte munca propriu-zisă, el încearcă pe cât posibil să nu rupă materialul cu care lucrează, să facă totul dintr-o linie, fără a rupe şi suda apoi sârma, în funcţie de complexitatea produselor.
“Toată lumea urmează nişte trenduri, iar dacă nu suntem în trend, mai ales în Europa de Est, suntem văzuţi drept antisociali. De exemplu, în cercurile de artizanat mi s-a tot spus încearcă să faci cercei! Când vrei să rupi puţin rândul, poţi să fii lăsat în umbră”, povesteşte Paul.
Artist at work
Unelte – mâni, mănuşi, cleşte şi sârmă
Paul tratează sârma “cu mănuşi” şi-i dă cele mai neaşteptate forme ajutat de-un cleşte. Foloseşte sârmă de două tipuri, cea gri, galvanizată, mai dură şi sârmă neagră, casantă, care se poate vopsi.
Mediu
“Vin dintr-o familie fericită, la modul cel mai serios. Am avut mereu sprijinul familiei. În familie mai sunt persoane cu activităţi artistice, dar la nivel restrâns. Când eram mic, scriam şi desenam pe pereţi”, spune Paul. De asemenea, el e foarte mândru că este artist român.
Inspiraţie
În 2009, Paul a participat cu o expoziţie la Centrul Pompidou din Paris, oraş de unde a venit cu cele mai multe idei şi surse de inspiraţie. Această ocazie i-a fost intermediată de o fundaţie din SUA. A trimis mai multe lucrări, dintre care una i-a fost expusă.
La Paris a descoperit tot ce ţine de Nuart. E pasionat de minimalism, expresionism şi tot mai interesat de street-art. Apreciază şi îl inspiră combinaţia de linii drepte şi curbe observată în pictura lui Victor Vasarely – părintele Op-Art (de la optical art). De asemenea, o altă sursă de inspiraţie pentru Paul, de data aceasta dintre artiştii români, este Constantin Brâncuşi, care, la început, făcea sculpturi din sârmă. Al treilea artist adăugat pe lista surselor sale de idei de creaţie este Picasso. Paul plănuieşte să realizeze cu sârme colorate, câteva tablouri pornind de la picturile pictorului spaniol.
Trenduri
“În America se vând foarte bine obiectele din sârmă, mai mult decât în Europa de Est. Ei folosesc foarte mult cupru şi la mare căutare sunt copacii făcuţi cu tot felul de pietricele şi chipurile africane”. Paul Cordoş face şi el copăcei din sârmă, însă nu numai pentru decor, ci mai degrabă în scop utilitar, pe post de suporturi pentru bijuterii.
În prezent, Paul lucrează la nişte schiţe pentru street-art şi ne-a promis că o să ne surprindă, după ce găseşte spaţiile potrivite.
Articol publicat în Revista Bulevard
Be First to Comment