O vizită prelungită prin sediul UAD, cu câteva opriri curioase la secţia de Fashion Design, te poate pune pe gânduri. Nu te transformă într-un pasionat de modă peste noapte, dar când vezi cât şi cum se munceşte şi se studiază, începi să vezi cu alţi ochi şi să treci prin noi filtre ţinutele de pe stradă sau hainele ce-ţi încarcă sau nu dulapul.
Cu o săptămână în urmă am cunoscut-o pe Elena Basso, care mă aştepta la Casa Matei să-mi arate nişte lucrări ale studenţilor. Am prins-o într-un moment fugar, dar a insistat să merg la sediul de pe Aurel Vlaicu, pentru că merită!
Lucian Broscăţean, cel care m-a purtat prin călătoria fashion la UAD şi unul dintre absolvenţii al cărui talent a trecut deja graniţele ţării, spunea acum un an într-un interviu că “moda din Cluj înseamnă în mare parte secția de Fashion Design din cadrul Universității de Artă și Design.” Prima încăpere vizitată era încărcată de lucrările studenţilor din anul 1, cei care fac în primul semestru studii de culoare alături de Ioana Antoniu, iar la desen sunt îndrumaţi de Radu Pulbere.
“Demersul din spatele unei colecţii este unul complex. De-a lungul celor trei ani, în cadrul disciplinelor de specialitate, studenţii învaţă istoria costumului, terminologia specifică domeniului modei, realizează o serie de experimente morfologice, concep moodboard-uri, storyboard-uri, schiţe artistice, schiţe tehnice, studii de materialităţi, transpun o serie de piese din cadrul proiectelor. Încercam ca prin temele date să îi facem să se confrunte cu cât mai multe faţete ale modei, tocmai pentru a putea concepe proiecte relevante şi consistente. Ca şi direcţie, îi încurajăm să conceapă diverse colecţii cu piese viabile şi relevante pentru o garderobă contemporană. De aceea trebuie să ştie să îşi contureze foarte bine personajul colecţiei, să ştie cui se adresează şi de ce. Chiar dacă unii sunt atraşi de o zonă mai abstractă şi/sau avangardistă, ei trebuie să fie pregătiţi să poată realiza oricând şi colecţii purtabile…”, mi-a spus Lucian Broscăţean.
Lavinia Ban, blogger la fashion salad, absolventă şi ea de UAD şi, în prezent, cadru didactic asociat la secţia de Fashion Design, ne-a explicat întregul proces parcurs de studenţii anilor I şi II, modul în care aceştia evoluează de la o temă dată la un concept personal, învaţă să definească o atmosferă, o estetică şi un stil, adaptându-le ulterior şi finalizându-le în colecţii de design vestimentar. De pildă, studenţii din anul I au lucrat pe tema “Animals’’ – folosind ca sursă de inspiraţie şi punct de plecare un animal preferat (rinocer, girafă, fluture, angry birds etc.). Fiecare student şi-a etalat ideea într-un sketchbook complex, a propus un concept interesant, care a fost dezvoltat ulterior într-o mini-colecţie de modă (cu schiţe şi mostre de materiale).
În anii ce urmează, studenții parcurg diverse cursuri despre morfologiile vestimentare, fac studii de siluetă, analizează fenomenele privitoare la studiile ideatice din modă, tot ce se petrece la nivel socio-cultural. “Își formează repere culturale pentru colecțiile viitoare”, spune Lucian Broscățean. În cadrul lucrărilor de diplomă, se axează pe teme din arealul contemporan și încearcă fiecare să vină cu ceva fresh, nou ca asociere de materiale, noi construcții de personaje.
La nivel de masterat, lucrurile devin serioase. Lucian Broscățean mi-a mărturisit că temele de la masterat l-au ajutat foarte mult. După studiile de licență, lect. univ. dr. Elena Basso este cea care preia frâiele și îi încurajează pe viitorii designeri vestimentari să lucreze în echipă. Aceștia fac cercetare pe tendințe, analizând și trasând caracteristicile vechiilor colecții prin filtrul mai multor factori, după care vin cu noi propuneri. Anul acesta au fost împărțiți în două grupe, de câte 5 și 4 masteranzi, şi s-au axat pe materialități și pe culoare. Elena Basso a insistat pe munca în echipă, lucru problematic în școala românească, pentru ca studenții să fie pregătiți să primească și critici. Pe baza lor îşi vor dezvolta, mai apoi, lucrările.
Masteranzii din anul doi au lucrat la o poveste de “restilizare” a vestimentației cu specific tradițional, putând alege între perioada interbelică şi cea contemporană, ca influență pentru accesorii sau ținute vestimentare. “O studentă cu umor a ales să facă un proiect pornind de la titluri de cărți românești”, mi-a spus Elena Basso.
O tendință pe care am observat-o și noi de ceva vreme este cea de reinventare a iei, a motivelor tradiționale românești care au început să împânzească nostalgic și atractiv tot mai multe ținute. “Este un nou val al pro naționalismului Întâlnim colecţii complexe care reinterpretează elemente definitorii ale costumelor tradiţionale. Se simte influența costumelor de domnitori, a artei bizantine. Din nefericire, ultimii 50 de ani au perimat frumusețea și calitatea costumelor tradiţionale în zona materialelor”, a explicat Elena Basso.
Pot spune că mi-am astâmpărat curiozitatea de “how it’s made” prin această vizită. După ce am aflat, e drept, în mică măsură câtă muncă stă în formarea unui designer vestimentar, aștept acum cu interes, să mă delectez cu cele mai creative ținute la Gala UAD.
*
Coordonatorii secţiei de Fashion Design sunt:
Anul I – lect.univ.dr. Elena Basso Stănescu, prof.univ.dr. Radu Pulbere, conf.univ.dr. Ioana Antoniu, c.d.a.dr. Lavinia Ban, prep.univ.drd. Lucian Broscăţean
Anul II – lect.univ.dr. Anca Pia Rusan, c.d.a.dr. Lavinia Ban, prep.univ.drd. Smaranda Bercea
Anul III – lect.univ.dr. Elena Basso Stănescu şi prep.univ.drd. Lucian Broscăţean
Master I şi II – lect.univ.dr. Elena Basso Stănescu, lect.univ.dr. Anca Pia Rusan si prof.univ.dr. Radu Pulbere.
Credite foto: Tiberiu Matei şi arhiva UAD
Articol publicat în Revista Bulevard
Be First to Comment