Trăiri geometrice în bijuterii by Galmati

Întâlnirea cu Oana Galmati a fost precum bijuteriile ei… surprinzătoare şi plină de energie. Farmacistă, îndrăgostită de argint şi de bijuteria de autor, lucrează de un an la diverse bijuterii în forme geometrice, o altă iubire de-a ei. Cu toate astea, e şi visătoare, altfel cum ar avea parte de atâta inspiraţie?  Undeva deasupra norilor mai mereu, coboară de fiecare dată în real atunci când îşi deschide atelierul-cutie. Prima ei bijuterie a fost chiar un inel în formă de nor. A urmat iniţial un curs de o lună, unde a învăţat tehnici de manipulare şi modelare. Avea ea o idee mai veche şi se vedea făcând bijuterie de autor, însă acest gând s-a materializat abia recent. E atrasă de argint, de lucrul cu acest metal, fără a-i exclude proprietăţile terapeutice.

IMG_20160223_192300

Când e la farmacie, „renunţă” la halat, vrea să creeze o atlfel de legătură cu pacienţii. Mai degrabă surprinde prin bijuteriile pe care le poartă, ocazie cu care atrage diverse reacţii care, de ce nu, pot deveni ulterior sursă de inspiraţie.

„Am fost întrebată când am purtat brăţara de palmă dacă nu e proteză sau dacă o broşă nu e de fapt un microfon ascuns. Fiecare vede ce vrea, fiecare cu gândul lui. Pentru mine sunt figuri geometrice. Îmi place că bijuteriile mele pun lumea pe gânduri”, povesteşte Oana.

brăţară de palmă by Galmati
brăţară de palmă by Galmati

Îi plac unghiurile, calculele, moleculele, axându-se astfel pe bijuteriile cu forme geometrice, gândite atent, măsurate, care pot alcătui diverse alte forme puse împreună, fie purtate în funcţie de diverse ţinute, fie… dacă vrei să te joci cu ele, pentru că nu te poţi abţine, cum am făcut eu:

PSX_20160223_195049PSX_20160223_203905PSX_20160223_203954

Trăiri geometrice

Atelierul Oanei este o cutie care se deschide când lucrează şi se închide apoi când termină munca.

Face bijuterie de autor, bijuterie contemporană.  Unele sunt destul de mari şi pot să pară rigide, însă nu incomodează. Bijuteriile Oanei transmit şi atrag diverse stări. Totul începe de la o placă de argint, atent pilită şi măsurată. Lucrează cam 3 ore la o bijuterie simplă, cum ar fi un inel, însă pentru unele adună şi câte 10 ore de muncă. Nu are toate ustensilele – foloseşte ce resurse are în casă, spontan, surprinzându-şi şi, de ce nu, sporindu-şi în acest fel creativitatea. De pildă, a realizat un inel folosindu-se de un tub de rimel. „Momentan încerc să îmi păstrez atelierul cu minimul necesar, găsesc oricum tot felul de soluţii”.

Amintiri cu bijuterii şi nu numaioana galmati

Primele bijuterii de care ne amintim mai fiecare sunt, în cazul fetelor primii cercei, apoi verighetele părinţilor. Într-un cuvânt, aur. Oana ar lucra cu aurul doar în cazul în care ar fi nevoie să facă verighete. „Aurul este un material durabil, de alegere, când vine vorba de verighete mă gândesc automat la aur. Îmi place să mă uit la aur, dar ce aveam pe acasă, trebuie să recunosc, am dus la amanet”, spune Oana zâmbind.

La capitolul bijuterii din amintiri, preferate, îşi aminteşte de un set de cercei şi medalion cu o broască ţestoasă mobilă, primit după Bacalaureat. „Mi-a atras atenţia acel set, atunci mi-am dat seama că bijuteriile pot fi şi altfel”.

Despre bijuteria contemporană ne-a confirmat că se bazează pe idei nonconformiste şi materiale, de  multe ori, ciudate. „Se pot purta oricând şi oriunde, însă totul depinde de purtător, de cum se simte cu accesoriul respectiv, pentru că aceste tipuri de bijuterii vor reprezenta atât autorul, cât şi purtătorul”.

Cât despre începuturile muncii ei, totul a pornid din dorinţa de a se surprinde. Spune că a reuşit.

Începuturile bijuteriei de autor

„Prima dată am realizat un inel, o interpretare a norului, pentru că sunt cu capul în nori, o visătoare, deşi toată viaţa am fost atrasă de ştiinţele exacte. Îmi place exactitatea surprinsă în bijuterie. Îmi plac bijuteriile masive, pe care ştiu cum să le port”.

Multe dintre bijuteriile pe care le face Oana sunt mari şi riscă să pară greu de purtat. Pe încercate vă spunem că nu e deloc aşa, însă tind să provoace, mai ales persoanele care nu sunt obişnuite să poarte diverse accesorii în general. „Cred că trebuie să simţi bijuteria respectivă, să simţi energia transmisă. Am impresia că un pic ne îndepărtăm de simţuri şi nu mai ştim să ne folosim mâinile. Îmi doresc foarte mult să schimb percepţiile fixe şi rigide prin ce fac.”

Bijuteriile realizate de ea se poartă cu atenţie, dorinţa ei fiind ca atât lumea, cât şi bijuteriile să simtă/se simtă atunci când sunt purtate. Deşi bijuteriile exprimă fragilitatea, cele realizate de Oana Galmati nu sunt nicidecum fragile.

PSX_20160223_204037

„Fac ce simt şi nu mă ghidez după reguli. Iar când lucrez la bijuterii transpun o serie de trăiri interioare, experienţe acumulate în piesa respectivă. Nu se întâmplă nimic deosebit, dar satisfacţia personală e fără limite şi asta face ca fiecare zi să fie unică în atelierul de bijuterie”.

Oana a făcut 11 ani de dans sportiv, începând cu vârsta de 6 ani. Spune că a învăţat multe de acolo, la nivel comportamental, din relaţia cuplului de dansatori, din competiţii. A participat chiar şi la concursuri în afara ţării. Conduita de bun simţ a dansatorilor şi comportamentul profesorilor au impresionat-o şi influenţat-o în parcursul ei.

A renunţat când a început să se gândească ce facultate va urma, a luat în calcul diverse oportunităţi, iar la noi dansul sportiv nu era foarte incurajat. Precizează, însă, că lucrurile de valoare din dans le-a învăţat până la 12 ani. A trăit momente frumoase, a învăţat să aibă încredere în sine şi în oamenii de lângă ea.

Image0006

Image0005
Oana Galmati la competiţiile de dans sportiv

Îşi aminteşte rochiile dansatoarelor şi accesoriile ce ieşeau mereu în evidenţă. Este foarte posibil, spune ea, ca modelele ameţitoare care îţi luau ochii să fie o influenţă în bijuteriile pe care le realizează.

Bijuteriile Oanei Galmati, într-o colecţie vestimentară

Într-o pauză de cafea, a cunoscut-o pe Crina Bulprich, designer vestimentar, i-a arătat ce face, iar aprecierea nu a întârziat să apară, ajungând astfel să colaboreze la colecţia de primăvară pe care Crina a realizat-o împreună cu Lucian Rusu.

oana 3oana 5

„Viziunea lor despre haine s-a potrivit perfect cu viziunea mea în bijuterie, iar proiectul s-a conturat cu gânduri pozitive, respect şi încredere susţinute de multă muncă. Colecţia încearcă să evidenţieze o personalitate puternică, construită cu linii simple, curate, dar care e caracterizată de o fragilitate interioară aparte. Cel puţin aşa simt eu”, mărturiseşte Oana.

oana 4oana 6oana 9

Text publicat în Revista Bulevard

Diana Written by:

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *